Hoe lang gaan schoenen mee

Hoe lang gaan schoenen mee

26-07-2021


Hoe lang gaan schoenen mee?


Schoenen zijn gebruiksartikelen en hebben daardoor geen eeuwig leven. Goede wandelschoenen kosten echter best een paar centen, dus je wil er dan natuurlijk zo lang mogelijk plezier van hebben. Maar hoe lang gaan ze nu eigenlijk mee?


Vaak wordt gezegd dat wandelschoenen een bepaald aantal kilometers mee moeten kunnen gaan. Over het algemeen hebben we het hier dan over de slijtage van de zool. Bij goede schoenen is de kwaliteit van het bovenwerk namelijk dusdanig goed dat dit de levensduur van de zool meestal moeiteloos overschrijdt, zeker als het goed wordt onderhouden. De slijtage van de zool is echter van allerlei factoren afhankelijk, waardoor er eigenlijk geen goede stelregel voor is.


Rubbersamenstelling

De slijtzool van een schoen is het gedeelte dat in contact komt met de ondergrond. Veelal zijn ze gemaakt van een of andere rubbersamenstelling. Die samenstelling bepaalt mede de eigenschappen van de schoen. Is het rubber veerkrachtig, dan werkt het mee aan de demping van de schoen. Is het stroever, dan geeft het meer grip. Allemaal eigenschappen die het comfort en de prestaties verhogen.


Wil je echter een slijtzool met maximale levensduur, dan heb je een hardere rubbersamenstelling nodig. Maar hoe harder, hoe minder demping en hoe gladder. Vergelijk het maar met motorbanden. Met de banden voor kilometervreters rij je niet de snelste ronde op het circuit. Met racebanden ga je wel op één oor door de bocht, maar ben je na 100 km. gummen weer toe aan nieuwe.


Ondergrond

Ook de ondergrond maakt veel verschil. Loop je overwegend op een harde of stenige ondergrond, dan slijten de zolen veel harder dan wanneer je op bijvoorbeeld bospaden of door weilanden loopt. Bij een harde ondergrond heb je namelijk meer wrijving en die wrijving zorgt voor de slijtage.

De ondergrond bepaalt mede de slijtage.

Lichaamsgewicht

Het is misschien niet leuk om te zeggen, maar ook lichaamsgewicht heeft invloed op de slijtage van de zool. De zool slijt namelijk door de impact van de landing en de wrijving bij de afzet. Hoe meer gewicht hierbij in de schaal wordt gelegd, hoe meer energie wordt doorgegeven en hoe harder de zool dus slijt.


Lichaamsbouw

Soms komt het voor dat schoenen ongelijk slijten. De ene schoen slijt dan veel sneller dan de andere. Dit is veelal terug te voeren op een lichamelijke afwijking of blessure. Een verschil in beenlengte zorgt ervoor dat er meer druk op het ene been wordt uitgeoefend, wat resulteert in snellere slijtage. Ook een blessure, bijvoorbeeld in je rug, kan ervoor zorgen dat je 'uit balans' bent, waardoor er meer druk op de ene kant komt.


Loopstijl

Veel mensen zeggen 'ik loop hartstikke scheef'. Ze baseren dit op het feit dat de buitenkant van de hiel het sterkst slijt. Om dit maar meteen uit de wereld te helpen: dit is normale biomechanica. Om je steunvlak onder je zwaartepunt te krijgen, zwaai je je been namelijk iets naar binnen, waardoor je op de buitenkant van je hiel landt. Zou je je been namelijk recht vooruit zwaaien en precies op het midden van je hiel landen, dan staat je steunvlak naast je zwaartepunt en kukel je om.


Na de landing op de buitenkant van je hiel, kantelt je voet iets naar binnen (pronatie), zodat je op je hele voorvoet steunt en hiermee afzet. Doe je dit niet, maar bijvoorbeeld meer aan de binnen- of buitenkant, dan verlies je namelijk stabiliteit. Een normaal slijtagepatroon is dus buitenkant hiel en volledige voorvoet.


Wijkt het slijtagepatroon af, dan kan dit dus met lichaamsbouw te maken hebben, maar ook met loopstijl. Bij mensen die bijvoorbeeld niet op de hiel landen, maar op de voorvoet, zie je een sterke slijtage op de voorvoet en nauwelijks slijtage op de hiel. Dit komt omdat alle energie op de voorvoet wordt geprojecteerd, niet alleen van de afzet, maar ook van de landing.

Afwijkende zoolslijtage door verkeerde loopstijl

Ouderdom

Ook al gebruik je schoenen niet zoveel, door het verstrijken van de jaren vindt er onzichtbare slijtage plaats. De tussenzool verhardt en verbrokkelt als de schoen te oud wordt. De schoenen zien er qua bovenwerk en slijtzool nog bijna als nieuw uit, maar ineens en zonder waarschuwing laat de zool los. Heel vervelend als je bijvoorbeeld boven op een berg staat. Dit is ook niet meer vast te plakken, omdat de zool geen hechting meer biedt. Het is dus belangrijk om op tijd nieuwe schoenen te kopen. Na een jaar of vijf begint de degeneratie van de zool in te treden en naderen ze de tien jaar, dan ligt het gevaar van een loslatende zool serieus op de loer.

versleten-wandelschoen

Verzolen

Het is natuurlijk zonde als het bovenwerk van je schoen nog prima is, en bovendien heerlijk naar je voet is gevormd, maar de zool op is. Een mogelijkheid is dan om je schoenen te laten verzolen.


Dit kan zeker een goede optie zijn, maar...... Niet alleen de slijtzool slijt, maar ook de tussenzool. Die tussenzool zorgt voor de demping en de stabiliteit. Is de tussenzool versleten, dan merk je dit dus in comfort in prestaties. Minder demping is meer impact op botten en gewrichten en daardoor meer kans op blessures. Verminderde stabiliteit ga je zeker op ongelijk terrein merken.


Wil je je schoen dus weer echt goed opwaarderen, dan is het zaak om niet alleen de slijtzool maar ook meteen de tussenzool te vervangen. Hiervoor moet je bij gespecialiseerde schoenmakers zijn.


Maar je kan natuurlijk ook nieuwe schoenen kopen. Na zoveel jaar is het gewoon leuk om weer eens iets nieuws te kopen. En ook bij wandelschoenen staan de ontwikkelingen niet stil.