Ski onderhoud

Over ski onderhoud

30-12-2020


Over ski en snowboard onderhoud


Goed en jaarlijks onderhoud van je ski's en snowboards is de basis van een geslaagde wintersportvakantie. Helaas zijn er nog steeds veel wintersporters die dit onderschatten. In deze blog gaan we in op het belang hiervan.



Waarom is jaarlijks onderhoud nodig?


Deze vraag krijgen wij regelmatig te horen in onze winkel, veelal met toevoegingen als "het gaat nog best" of "ik ben toch niet zo'n goede skier".


Om je maar meteen uit de droom te halen: onderhoud is niet voorbehouden aan je niveau! Sterker nog, als je niet zo'n goede skier bent, is het misschien nog wel belangrijker. Je hebt immers niet zo veel techniek om te kunnen corrigeren.


De essentie van skiën en snowboarden is glijden in de sneeuw. Hiervoor is het nodig dat de onderkant van je ski's of snowboard geen weerstand hebben. Verder ben je niet alleen op de piste en kom je o.a. ook bomen, afgronden en berghutten tegen. Je zal dus ook moeten kunnen sturen en remmen. Bij materiaal dat niet wordt onderhouden, gaat dit steeds moeizamer. Je hebt dus minder plezier, bent sneller moe, maar ook vermindert de controle en neemt daarmee het risico op ongelukken toe. En niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander.

Ski onderhoud

Slijpen


Het is dus belangrijk om jaarlijks je materiaal te (laten) slijpen en waxen. Hiermee blijft je materiaal in goede conditie, waardoor je plezieriger en veiliger op de piste staat en het bovendien langer mee gaat.


Slijpen is nodig om de kanten weer goed scherp te krijgen, zodat je kunt sturen en remmen. Door het gebruik worden ze echter botter. Uiteraard is de slijtage afhankelijk van de sneeuwcondities, hoe vaak ga je naar beneden en wat is je stijl. Ga je een paar keer op het gemak door zachte sneeuw of knal je de hele dag van harde pistes, dat maakt natuurlijk verschil. Maar over het algemeen genomen is na een weekje wintersport de scherpte van je kanten met zeker 50% afgenomen.


Slijpen is ook nodig om je belag (de onderkant) weer vlak en glad te krijgen. Daarnaast moet er ook een profiel in worden geslepen, om het water onder je ski's af te voeren. Door het glijden ontstaat namelijk wrijvingswarmte waardoor de sneeuw onder je ski's smelt. Het profiel in je belag zorgt voor de afvoer van dit water, net als bij de band van een auto. Al dit is nodig om goed te kunnen glijden en sturen.


Soms kom je wel eens wat steentjes tegen, of grote stenen, waardoor je krassen in je belag krijgt. Of erger. Deze beschadigingen verminderen het glijvermogen, maar belangrijker is dat ze het belag verzwakken. Hierdoor loop je het risico op binnendringen van vocht in de kern van de ski. Als dit gebeurt, dan zijn ze niet meer te repareren.

Ski's slijpen

Waxen


Dan het waxen: dit is zo ontzettend belangrijk! Ten eerste voorkomt wax dat de sneeuw aan je belag blijft plakken en zorgt het dus voor het glij- en draaivermogen. En daarmee plezier en controle. Maar wax voedt ook het belag. Belag is namelijk kunststof en kunststof dat uitdroogt, wordt breekbaar. Hierdoor heb je eerder kans op beschadigingen. Wordt je belag te droog, dan gaat het zelfs verbranden door de wrijvingswarmte. Naast de beschadiging die optreedt, neemt ook het vermogen om wax op te nemen af. Want wax zit niet op, maar in je belag.


Door het skiën of snowboarden komt de wax vrij. Na verloop van tijd is het dus op. En dit gaat sneller dan je denkt. Na een dag zul je al zien dat je belag doffer wordt. Daarna gaat je belag verkleuren, eerst naar lichtgrijs en daarna wordt het wit. Inmiddels is het belag dan gortdroog en gaat het verbranden. Je krijgt dan ook rafeltjes eraan, die de sneeuw vasthouden. Het zal duidelijk zijn dat lekker glijden dan voorbij is.


Over het algemeen kan worden gesteld dat je na 2-3 dagen zeker weer een waxbeurt nodig hebt. Maar ook dit is weer afhankelijk van allerlei factoren. Sneeuwcondities bijvoorbeeld; ijzige of kunstsneeuw is veel agressiever dan verse zachte poedersneeuw. Hoe vaak en hoe hard ga je naar beneden. Maar ook de technische staat van je materiaal heeft invloed. Is het altijd goed onderhouden, waardoor het belag goed wax kan opnemen. Of de leeftijd. Ouder materiaal is meestal vaker geslepen, waardoor het belag dunner is en dus minder wax kan opnemen.


Goed en regelmatig waxen is echt ontzettend belangrijk voor je materiaal: waxen doe je NOOIT teveel!

Ski's waxen

Bindingen afstellen


Wat veel mensen ook vergeten, is om de skibindingen regelmatig te laten controleren.Toch is dit belangrijk, want je kan erg vervelende blessures krijgen als je bindingen niet op tijd los schieten.


De bindingafstelling is afhankelijk van je leeftijd, gewicht, lengte, skiniveau en de zoollengte van je skischoenen. Verandert er in deze variabelen iets, dan kan dit invloed hebben op de afstelling. Maar ook slijtage speelt een rol. Tijdens het skiën worden de bindingen namelijk continu in- en uitgeveerd, waardoor het materiaal veroudert. Ook vuil en vocht werken mee aan slijtage en daarmee de werking van de bindingen.


Het is dus verstandig om regelmatig je bindingen te laten controleren, bij voorkeur ieder jaar, maar zeker eens in de twee jaar. Vertrouw hierbij niet op apps of handige buurmannen, maar ga hiervoor naar de wintersportspecialist. Alleen met verstand van zaken en een goede afstelmachine kunnen je bindingen veilig worden afgesteld.

bindingen afstellen

Handmatig of machinaal?


Zeker op allerlei wintersportforums wordt nog wel eens heel stellig beweerd dat handmatig onderhoud veel beter is dan machinaal onderhoud en je materiaal zelfs langer meegaat. Sommigen zullen zich misschien gesterkt voelen door de beelden van skiwedstrijden, waar de servicemensen vlak voor de start nog de ski's staan te waxen.


Om eerst deze fabel te ontkrachten: alle ski's die de racers meenemen naar een wedstrijd zijn machinaal geslepen! Het enige dat de servicemensen tijdens een raceweekend doen is het finetunen: kanten scherp en in de juiste hoek houden, de hoek eventueel aanpassen, kanten polijsten en heel veel waxen. Maar het belag met allerlei structuren en de basisinstelling van de kanten zijn vantevoren allemaal machinaal geslepen.


Dit geeft meteen de waarde van handmatig onderhoud aan. Handmatig je kanten een beetje bijhouden is prima, maar dit houdt een keer op. Om de kanten weer goed scherp te krijgen, heb je machines nodig. Een scherpe staalkant staat namelijk in een hoek. Als t'ie bot wordt, wordt deze hoek rond. Bij machinaal slijpen wordt zowel van de zijkant als van de onderkant een stukje weggeslepen, waardoor de hoek terug komt. Handmatig kun je alleen de zijkant slijpen, maar niet de onderkant. Je moet dan immers de hele onderkant slijpen om te zorgen dat het vlak blijft (en structuur erin en polijsten enz.). Hierdoor blijft de staalkant bij handmatig slijpen dus van onderen een beetje rond en dus bot.


Handmatig waxen kun je wel altijd zelf blijven doen, en eerlijk is eerlijk: dit is beter dan machinaal. Bij goed handmatig waxen dringt er veel meer wax in het belag en dringt het ook nog eens dieper erin. Waarom doet de wintersportspecialist dit dan niet? Simpel: dit kost veel meer tijd en die is er niet als je honderden ski's voor onderhoud krijgt. Plus dat die tijd ook voor een heel ander prijskaartje zou zorgen.


Is machinaal waxen dan slecht? Nee, zeker niet. Goede waxmachines, zoals wij die zelf ook hebben, zorgen er echt wel voor dat er goed wax in je ski's komt. En uiteraard hangt het ook af van hoe je het doet: ros je de ski's er even snel een keer overheen of doe je het rustig en meermaals.

ski's waxen

Nog enkele tips


Tot slot nog enkele tips om je ski's of snowboard in goede conditie te houden.


1. Laat ze dus regelmatig slijpen en waxen.

2. Wax ook tijdens je wintersportvakantie. Wij verkopen hiervoor bijvoorbeeld handige flacons instant wax.

3. Droog altijd goed af als je klaar bent en stop ze niet in een vochtige tas. De kanten zijn anders in een ogenblik verroest.

4. Vervoer ze nooit open en bloot op het dak van je auto. Vocht, vuil en pekel veroorzaken onherstelbare schade.

5. Zet ski's nooit met stoppers in elkaar gehaakt weg, en zeker niet met bandjes erom getrokken. Hierdoor verliezen ze hun spanning.

6. Smeer ski's en snowboards niet in met vaseline, maar gebruik bijvoorbeeld instant wax.


Om je materiaal tijdens de zomeropslag goed te houden, kun je ze het beste direct na de wintersportvakantie laten slijpen en waxen. Alles is dan weer scherp, glad en roestvrij en het belag is gevoed met wax. Als je dan de volgende winter weer gaat, heb je alleen nog maar een nieuw waxbeurtje nodig.